Ako sám tvrdí, k polygrafii sa dostal náhodou. Napriek tomu dnes pracuje vo firme, ktorá prevádzkuje najväčšie digitálne centrum v Európe, ktorým sa môže popýšiť iba krajina, akou je Česká republika. O hlavnej myšlienke DataLine Digital Centra, jeho poslaní a strategickej polohe v malom českom mestečku, ale aj o osobných plánoch a kreativite premietnutej z pracovných do súkromných sfér sme sa rozprávali s Martin Bělíkom, marketingovým špecialistom spoločnosti DataLine Technology.
Pri poslednej Drupe, v roku 2016, bolo štatisticky vyhodnotené, že počet návštevníkov oproti Drupe 2012 klesol. Vy ste sa vyjadrili, že ste pokles nepocítili a ak bol aj počet návštevníkov nižší, tak ich odbornosť a stupeň záujmu bol naopak vyšší. Myslíte si, že tento fenomén je odrazom polygrafického trhu, a teda že viac ako kvantita je v súčasnosti dôležitá kvalita?
Ono se to tak může jevit, protože to období bylo v mnoha aspektech poznamenáno například tehdy aktuální uprchlickou krizí. Na druhé straně to nikdy není o počtu, ale o kvalitě návštěvníků. Pro organizátory jsou vysoká čísla návštěvnosti samozřejmě nejlepší referencí, avšak u vystavovatelů hraje roli úplně něco jiného. Jejich profit se měří počtem uzavřených obchodů nebo procesů, které se díky veletrhu nastartovaly. Účast na veletrhu lze jen velmi obtížné změřit, ale rozhodně si myslím, že vystavovatel se nespokojí s kvantitou, pokud nebyla dosažena také určitá kvalita. V tomto směru mám rád koncept veletrhů specializovaných na konkrétní úzké oblasti – kosmetika, audio systémy, kde se částka vstupného pohybuje řádově ve stovkách či tisících korun. Právě tím lze vyselektovat skutečné odborníky od tzv. „sběračů“ a najednou se úroveň veletrhu posune mnohem výš. Je lepší mít 40 velmi kvalitních zákazníků, než 250 takových, kteří nemají zájem. Proto i v tomto prostoru, ve kterém se nacházíme, není 250 sedadel, ale pouze 40 (úsměv).
Tak sme sa plynule dostali k tomu, že apríl tohto roka sa u vás niesol v znamení jednej významnej novinky, a to otvorenia DataLine Digital Center v Hořovicích. Čo bolo najdôležitejším impulzom pre tento počin? Kedy sa u vás zrodila táto myšlienka a čo si od tejto investície sľubujete?
Tohle rozhodnutí nebylo vůbec náhlým. Takové regály se vzorky, jaké vidíme kolem sebe, můžeme vidět nejblíže v Barceloně, v centrále HP. A tím se dostáváme k podstatě a myšlence centra. Pro její přiblížení bych tiskové stroje v tomhle případě přirovnal k hudebním nástrojům – když se na ně díváte ve výkladu, nic vám to neříká, ale když slyšíte nástroj hrát, je to najednou něco úplně jinýho. Rovněž u tiskových či dokončovacích strojů je nejzajímavější to, co z nich vyjde ven. Výstupy, tisk, aplikace. Považovali jsme za důležité seznámit lidi s tím, co ty stroje umí, a tak jsme udělali expozici toho, co se dá díky zařízením instalovaným vedle v hale vyrobit. A protože víme, že pro klienty je nejzajímavější to, co se vyrábí na našich trzích, máme tu také vzorky toho, co díky digitálním technologiím dokázali naši zákazníci pro své zákazníky vyrobit.
Neméně důležité a zajímavé je to, že v těchto prostorech budou v budoucnu probíhat různá školení a akce nejen pro operátory strojů, ale i pro designéry, agentury a zástupce brandů, aby se všechny články v procesu zadávání a výroby tiskovin seznámily s možnostmi výroby. Velkým problémem je, že lidem chybí informovanost a pokud nevědí, že něco existuje, logicky si to neobjednají. Byli by jsme rádi, kdyby byl tenhle prostor pro ně inspirací, aby viděli, že se dá vyrobit množství nových a zajímavých věcí.
Velmi rádi bychom vzdělali trh, zákazníky, designéry, protože pokud bude tlak a požadavek na to, aby byly obaly či jiné produkty zajímavé a kvalitní zároveň, bude to povznášet i obor tiskařiny. Toto je ta věc, která může pomoci „roztočit kola“ polygrafie.
Prečo vzniklo toto európsky významné centrum práve tu, v Hořovicích a nie napríklad v Prahe, či inom väčšom meste?
Poloha je historicky dána, protože tenhle objekt patřil naší firmě již dříve. Původní školící středisko jsme zmodernizovali a v dubnu tohoto roku transformovali do podoby DataLine Digital Centra. Co se týče polohy, tak někdy to lidé vnímají tak, že co není v Praze, jako kdyby neexistovalo, ale opak je pravdou. Dá se říci, že téměř všechny firmy mají podobná centra mimo hlavní město, a to z důvodů finančních i prostorových. Neumím si představit, kde bychom v Praze zaparkovali desítky aut, kterými sem během školení lidé přijedou. V této lokalitě fungujeme již dlouho a strategicky je skutečně velmi dobře dostupná ať už ze Slovenska, z Moravy, západních Čech, ale i z Německa či Rakouska. Důležitá je i skvělá dostupnost z pražského letiště.
Takže kde najbližšie v Európe je centrum podobného charakteru?
Takhle vybavené? Zřejmě nikde. Barcelona má centrum zaměřené na tiskové stroje HP Indigo, ale současně tam nenajdete stroje dokončovací, jako například Scodix a Highcon, které jsou zde.
Už jen naše 3-denní otevírací akce předznamenala, že o takto vybavené centrum bude určitě zájem i do budoucna, protože už nyní na ní přijelo 30 návštěvníků ze zemí mimo ČR. Mohli by navštívit například show roomy v západní Evropě, ale neuvidí vše pod jednou střechou a určitě je to bude stát víc, než u nás – co se ubytování i servisu týká. A také si tuhle pracovní cestu mohou spojit s příjemným výletem do Prahy, či na hrad Karlštejn nebo Krivoklát, které jsou nedaleko.