Situace, která nás provází v posledních měsících v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19, ovlivnila všechny oblasti našeho života a polygrafie není výjimkou. Tento článek vzniká ve chvíli, kdy se začíná situace vracet k normálnímu stavu, nicméně je zřejmé, že některé změny, které potkaly nás a naše podnikání, budou mít trvalejší charakter. Pro Packaging píše Martin Bělík, marketingový a produktový manažer společnosti DataLine Technology.
Tisk během období výjimečného stavu
Nová situace rozdělila polygrafii do dvou skupin. V té první byly tiskárny etiket a obalů, pro které se z hlediska objemu tisku nezměnilo prakticky nic, naopak mnoho firem muselo výrobu navýšit. Došlo ke změně sortimentu, ale tiskárně je jedno, jestli tiskne etiketu na grilovací koření nebo na desinfekci. Opět se potvrdilo, že mnoho tiskovin může být zbytných, ale obal prostě výrobek mít musí. Naopak velký propad výroby zaznamenaly klasické merkantilní provozy, které patří do té druhé skupiny, protože zájem o tisk katalogů, knih, brožur, letáků a vizitek klesl prakticky na nulu. Byly firmy, které na situaci reagovaly a snažily se jí přizpůsobit, příkladem mohou být výrobci fotoknih a jejich kampaně – „Máte nyní více času – udělejte si pořádek ve svých fotografiích”. Jiní začali na plotrech vyrábět ochranné štíty, další se snažili přicházet s tiskem instrukcí a pravidel pro průmyslové podniky a firmy. Převážná většina tiskáren ale výpadky ve výrobě plně nahradit nedokázala. Další komplikací pro tiskárny byly provozní výdaje, protože když se netisklo, nemusel se platit papír, ale zůstali zaměstnanci, leasingy, úvěry a další náklady. V něčem možná pomůže stát, ale programy, které vláda vymýšlí, se mění každý den a lepší asi bude počítat s tím, že firmy žádné významné kompenzace zřejmě neobdrží. Myslím si, že je ale mnohem důležitější přemýšlet nad tím, jak dál, než jen plakat nad rozlitým mlékem.
Poučení z krizového vývoje
Pamětníci vědí, že za tímto názvem se skrýval kdysi dávno nějaký komunistický převratný spis na obrodu společnosti. Já jsem si ho dnes vypůjčil spíše jako vtip, nicméně další řádky jsou míněny skutečně vážně. Situace v březnu až květnu ukázala mnoho nedostatků, které provázejí podnikání různých firem a je ideální čas začít je postupně napravovat. V roce 2008 přišla finanční krize, potom tu byla a ještě stále je uprchlická krize. Nyní Covid-19. Do toho jednou za čas vybuchne nějaká sopka, přijde zemětřesení, povodně. Troufnu si říct, že nás tyto události budou provázet neustále. Proto je dobré na ně být připraven, protože původce problémů může být různý, ale ve svém důsledku budou jejich dopady vždy obdobné.
Diverzifikace výroby
Naprosto klasickým příkladem riskantního podnikání je dominantní vazba na několik málo klientů nebo odvětví. V případě, že firma tiskla téměř výhradně manuály pro automobilový průmysl, v okamžiku výpadku jejich výroby přichází o 90–100 % svých zakázek. Stejně tak tiskárna, která se zaměřila na cestovní ruch, kongresy a eventy, nemá najednou co tisknout. Obdobně webové portály, které nabízely tisk vizitek a pozvánek, které nyní nikdo nepotřebuje a tedy nechce. Dalším problémem může být přílišná orientace na export. Lze očekávat, že si začnou jednotlivé státy chránit svůj vnitřní trh a budou podporovat domácí firmy, čímž dojde ke znevýhodnění exportu do těchto států. Toto by bylo téměř likvidační pro naše tiskárny knih. Zde je závěr jednoznačný a každému podnikateli i dávno známý. Je potřeba svoji produkci rozdělit mezi více zákazníků, ideálně z různých odvětví, a nezapomínat, je-li firma orientována dominantně na export, na existenci domácího trhu. Je to jediná cesta, jak se vyhnout tomu, že krize oboru, na který se specializujeme, zcela zlikviduje naši vlastní firmu.
Cash, hotovost, peníze
Říkejme tomu jakkoliv, ale bez peněz se nedá jít ani do hospody, natož podnikat. Opět nám aktuální situace ukázala, že mnoho tiskáren v rámci nesmyslných cenových válek a fungování na doraz nemá dostatečné zdroje na vykrytí vážnějšího výpadku výroSituace, která nás provází v posledních měsících v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19, ovlivnila všechny oblasti našeho života a polygrafie není výjimkou. Tento článek vzniká ve chvíli, kdy se začíná situace vracet k normálnímu stavu, nicméně je zřejmé, že některé změny, které potkaly nás a naše podnikání, budou mít trvalejší charakter. Pro Packaging píše Martin Bělík, marketingový a produktový manažer společnosti DataLine Technology. Pandemie a polygrafie 2020 PACKAGING 3/2020 19 MANAGEMENT / TRENDY A AKTUALITY by. Zdravá firma v normálním tržním prostředí promítá do ceny odpisy strojů, které si odkládá na nákup nových technologií a dále vytváří rezervy pro nenadálé investiční výdaje nebo pokrytí výpadků výroby. Pokud ale ve světě, kde se všechno zdražuje, je polygrafie tou výjimkou, že neustále své produkty zlevňuje, jak to může dopadnout? Blbě. Na počátku letošního roku tiskárny unisono říkaly – chybějí nám zaměstnanci. Tři měsíce potom jim zaměstnanci přebývali, protože je nemohli zaplatit. Tato krize ale nevznikla z ekonomických důvodů a v mnoha případech došlo pouze k odložení realizace. Takže až se situace vrátí k normálu a tiskárny budou opět potřebovat zaměstnance, kde je potom najdou? Vrátí se jim ti, které při prvním problému propustily? Zcela určitě ne.
Automatizace výroby
Leasingové splátky se dají odložit, ale mzdy zaměstnanců ne. Pokud jste již mnohokrát slyšeli termín „Průmysl 4.0“ a stále nevíte, co že to vlastně je, nerozumíte tomu, dovolte mi vysvětlení v jediné větě. Co může udělat stroj místo člověka, bude dělat stroj. A místo slova stroj si dosaďte nejrůznější automatické linky, zařízení, ale také soft ware, workfl ow řešení a mnoho dalšího. Je rozdíl, pokud mám v grafickém studiu osm grafiků, nebo jestli mám adekvátní sw řešení a stejnou práci zvládnou tři lidé. A stejné je to pochopitelně ve výrobě. Je potřeba si uvědomit, že přestože jsou investice do těchto systémů na první pohled nákladné, mají svou cenu, kterou jednou doplatíte, zatímco pracovníkům vyplácíte mzdu každý měsíc.
Digitalizace výroby
Opět se ukázalo, že digitální technologie jsou budoucností (nejen) polygrafie. Tyto technologie potřebují minimum obsluhy, jsou schopny změnit svoji výrobní náplň lusknutím prsty a nevyžadují pro svůj provoz další technologie. Například ofsetový tisk potřebuje desky, tudíž i CtP. Takže kromě tiskaře, také obsluhu CtP a pracovníka v DTP studiu. U digitálního stroje na to stačí jeden stroj a jeden člověk. Ještě složitější je to v případě fl exotisku, kdy si navíc mnoho firem nevyrábí samo štočky, ale zadává je externím výrobcům. V tomto případě jejich ohrožení vzrůstá, protože v případě přerušení výroby u externího dodavatele se zastaví i jejich vlastní výroba.
Proměna zakázek
S digitalizací výroby souvisí i očekávaný trend budoucího vývoje tiskových zakázek. Myslím, že je hodně naivní předpokládat, že například cestovní kanceláře začnou tisknout desetitisíce katalogů, které si uloží do skladů a budou je postupně rozdávat klientům. Obdobně tak hotely, pořadatelé konferencí, veletrhů, společenských akcí. Naopak lze předpokládat, že vzroste zájem o tisk menších nákladů, o průběžný dotisk včetně možnosti realizace změn na základě aktuální situace. Jednoznačným trendem bude „Print on demand“, který já překládám jako „tisk na poslední chvíli“, tedy v okamžiku, kdy riziko změn nebo zrušení akce, produktu je již takřka nulové. Zadavatelé budou jistě mnohem více přemýšlet, kolik a kdy toho budou potřebovat vytisknout. A tiskárny by měly být schopny reagovat.
Desatero na závěr
- Je lepší mít sto zákazníků, s jedním procentem obratu než jednoho, který pro vás znamená 95 % produkce.
- Dodávejte do různých oborů a odvětví. Úzká specializace je dobrá, ale znamená velké riziko.
- Nezapomínejte na domácí trh.
- Vytvářejte si rezervy na nákup nových technologií.
- Mějte provozní finanční rezervu.
- Automatizujte výrobu.
- Automatizace nejsou jenom stroje, ale také software.
- Digitalizujte část své produkce.
- Hledejte nové produkty, které byste mohli zákazníkům nabídnout.
- Buďte flexibilní, nelze vystačit se stávajícími technologiemi a zakázkami dvacet let. Svět se mění čím dál rychleji a vy musíte na změny reagovat.