Asi jste slyšeli vtip o dřevorubci na Sibiři, který si stěžuje, že není schopen porazit tolik stromů, kolik uvádí výrobce motorové pily. Přijede tedy specialista od výrobce ze Švédska, pilu nastartuje… dřevorubec se lekne a vykřikne: “co je to za zvuk“? A podobně si někdy, při používání nejmodernějších technologií, počínáme i my.
Nová technologie a starý přístup
Nejčastější chybou zákazníků po nákupu nové technologie, je omezení jejích schopností na to, co dělali předtím na starém stroji. Například tiskárna nahradí čtyřbarevný ofsetový stroj novým digitálním strojem, který dokáže tisknout až sedmi barvami najednou. Ale na novém stroji bude dále tisknout pouze cmykem, protože takhle tiskli předtím, stačilo to a nikdo víc barev nechtěl. Pochopitelně tak předtím tiskli, protože neměli další barevníky k dispozici. Nyní ale tu možnost mají, ale nikomu ji nenabídnou a nezamyslí se nad vytvořením nových možností při tisku zakázek. A takovéto analogie můžeme naleznout v celém procesu tisku, od přípravy dat až po dokončení zakázky.
Pracovníci, brigádníci a automatizace
Každý provoz potřebuje ke své činnosti stálé zaměstnance, v době sezónních prací i brigádníky.
Na počátku roku tiskárny jako jeden muž říkaly – chybí nám zaměstnanci. Tři měsíce potom jim zaměstnanci přebývali, protože je nemohli zaplatit. Situace v tomto roce v souvislosti s pandemií Covid-19 nám ukázala, jak drazí pracovníci jsou. Leasingové splátky se dají odložit, ale mzdy zaměstnanců ne. Pokud jste již mnohokrát slyšeli termín “Průmysl 4.0” a stále nevíte, co že to vlastně je a nerozumíte tomu, dovolte mi vysvětlení v jediné větě. Co může udělat stroj místo člověka, bude dělat stroj. A místo slova stroj si dosaďte nejrůznější automatické linky, stroje, ale také software, workflow řešení a mnoho dalšího.
Je rozdíl, pokud mám v grafickém studiu osm grafiků, nebo jestli mám adekvátní SW řešení a stejnou
práci zvládnou tři lidé. A stejné je to pochopitelně ve výrobě. Je potřeba si uvědomit, že přestože jsou investice do těchto systémů na první pohled nákladné, tak mají svoji cenu, kterou jednou doplatíte, zatímco pracovníkům hradíte mzdu každý měsíc.
Automatizace příjmu zakázek a zpracování dat
Na začátku všeho je poptávka zákazníka, nabídka tiskárny a v ideálním případě objednávka. V praxi je to pochopitelně tak,
že tiskárna vyhotoví velké množství nabídek a realizuje se pouze jejich zlomek. A zde je místo pro web2print systém, který dokáže tyto rutinní a často zbytečné kalkulace vytvářet sám, zatímco obchodníci se mohou věnovat smysluplným zákazníkům. Typický efekt nenastartované motorové pily se zde v praxi projevuje tak, že tiskárna dá na své stránky „web2print“ systém, kde zákazník vyplní několik údajů, ty odešle a po nějaké době obdrží nabídku emailem. To je pochopitelně naprostý nesmysl, protože za prvé nebude nikdo na tuto nabídku čekat a za druhé si tím tiskárna moc práce neušetřila.
Podobné je to v dalším kroku, kdy je zakázka úspěšně získána a dostane se do výroby. Na počátku stojí kontrola dat, která je často vykonávána ručně se stále se opakujícími úkony, kde se dělají nejčastěji chyby. Všechnu tuto práci musí převzít komplexní workflow systém, který tuto práci vykoná sám. A opět je potřeba využit systém naplno. Je-li třeba schopen automaticky odeslat korekturu zákazníkovi, ať to učiní. Pokud někdo tuto korekturu vezme, napíše mail zákazníkovi a korekturu dá do přílohy, je opět čas vzpomenout si na dřevorubce.
Infigo – kvalitní web2print, který pracuje za vás.
Tisk
Poslední měsíce potvrdily, že digitální technologie jsou budoucností (nejen) polygrafie. Tyto technologie potřebují minimum obsluhy, jsou schopny změnit svoji výrobní náplň lusknutím prstu a nevyžadují pro svůj provoz další technologie. Například ofsetový tisk potřebuje desky, tudíž i CTP. Takže kromě tiskaře, také obsluhu CTP a pracovníka v DTP studiu. U digitálního stroje mi na to stačí jeden stroj a jeden člověk. Ještě složitější je to v případě flexotisku, kdy si navíc mnoho firem nevyrábí samo štočky, ale zadává je externím výrobcům. V tomto případě jejich ohrožení vzrůstá, protože v případě přerušení výroby u externího dodavatele se zastaví i jejich vlastní výroba.
Potenciál digitálního tisku je ale stále využíván pouze na půl plynu. Stále není dostatečně využívána možnost tisku variabilních dat. Tisknou se letáky a jsou všechny stejné. Ale zákazníci jsou různí. Proč tedy nabízet například lidem na sídlišti krmení pro slepice a lidem na vesnici sluchátka do metra?
Digitální tisk nejsou jen malé náklady a dotisky, ale především variabilita obsahu a možnost průběžné aktualizace.
HP Indigo 100K, desetitisíce archů B2 za směnu. Více o stroji zde.
Dokočení a zušlechťování
Jestliže digitalizace tiskové přípravy je v podstatě 100%, digitalizace tisku řádově 20%, tak digitalizace dokončovacích a zušlechťovacích operací stojí na samém začátku. I zde je potřeba využít to co technologie nabízejí a nesoustředit se pouze na to, aby nahradily původní analogové stroje a dělaly to samé, jenom možná levněji. I zde může být každý kus originál. Nemusím to pochopitelně využít v každé zakázce, ale jednou za čas a čím dál častěji bychom se o to měli pokoušet.
Na závěr mě napadá jistá analogie se světem fotografie. Na počátku rozvoje digitální fotografie chtěli všichni řešit adaptéry, které by jim umožnily použít jejich objektivy z klasických zrcadlovek. Ale tím se jenom připravili, s výjimkou pár unikátních objektivů a výhody a vlastnosti objektivů, které byly konstruovány a korigovány pro přenos obrazu na čip.
Svět se mění, technologie se vyvíjejí čím dál rychleji a prostě je potřeba se odstřihnout od věcí, které nás svým výkonem a vlastnostmi svazuji.
Scodix dokáže nahradit až 6 klasických strojů a obsluhu zvládne jeden pracovník. Více o stroji zde.
Autor: Martin Bělík
Zdroj: printprogress.sk