Dneska již pravděpodobně každý zná význam zkratky w2p. Pokud ne, tak vězte, že se jedná o moderní způsob objednávání tiskovin a jejich tvorby prostřednictvím internetu. Otevírá nové možnosti pro zadavatele tisku, umožňuje laikům vytvořit tiskoviny solidní kvality a v neposlední řadě přináší novou práci nejen tiskárnám, ale také grafikům.
Na úvod pár slov o tom, co w2p podle mě není, přestože je tak častokrát svými provozovateli nazýván. W2p není kalkulační program s možností vložení tiskových dat. Mnoho tiskáren má na svých stránkách tabulku pro výpočet ceny zakázky. Problémem tohoto řešení je, že je zpravidla orientováno na odbornou veřejnost, která je schopna dešifrovat zkratky a výrazy, které se ve výpočtech ceny zakázky objevují. Druhým problémem je, že se zde počítá s tím, že zákazník má připravena svá vlastní tisková data. Výsledkem tohoto řešení je tedy komunikace s úzkou skupinou klientů, pravděpodobně těch, kteří s tiskárnou již dlouhodobě pracují.
Skutečný w2p by měl být o něčem jiném. Měl by pochopitelně zákazníkovi umožnit vypočítat si cenu zakázky a provést ho jednotlivými kroky zadání tak, aby je dokázal pochopit i bez polygrafických znalostí. Ale měl by umožnit zákazníkovi i příslušnou zakázku vytvořit, zkontrolovat a odeslat. Pokud si srovnáme toto řešení s řešením uvedeným v předchozím odstavci, v praxi tento rozdíl u laického zákazníka vypadá následovně. V prvním případě si zákazník spočítá, že tisk 200 vizitek jej bude stát řekněme 250 Kč vč. poštovného a následně odešle „tisková“ data do tiskárny. Jak tato data budou vypadat je zcela jasné. V tiskárně budou přelamovat vizitku z wordu, powerpointu, budou nahrazovat bitmapová loga vektorovými a bude následovat komunikace se zákazníkem ohledně korektury a případného doplnění. V druhém případě si zákazník celou vizitku ve webovém rozhraní připraví sám. Grafický návrh je připraven tak, aby bylo možné použít pouze korektní písma, správnou velikost, dodržet spady, vložit logo ve správném formátu, použít šablonu a nakonec si v náhledu celé dílo zkontrolovat. A toto je správné řešení, jež usnadňuje práci tiskárnám, protože k nim přicházejí korektní data, se kterými není problém dále pracovat.
Prvními w2p portály u nás byly stránky pro přípravu fotoknih, kalendářů a podobných produktů. S jejich pomocí si dokázali i úplně obyčejní lidé bez grafického vzdělání a schopností vytvořit standardně vypadající produkty. Dnes se nabídka začíná významně rozšiřovat a setkáváme se s portály pro tvorbu vizitek, oznámení, blahopřání, plakátů, knih… A zde lze právě nalézt velkou příležitost pro grafiky. Úspěch portálů je založen na tom, jak kvalitní obsah šablon a grafických prvků má k dispozici a jak často jej aktualizuje. Z hlediska grafika to může fungovat jako fotobanka. Po dohodě s provozovatelem w2p portálu mu mohou být průběžně zasílány nejrůznější grafiky, které mu bude například na měsíční bázi provozovatel proplácet, podle jejich konkrétního využití klienty. Na rozdíl např. od nějaké obecné databanky grafických prvků se zde jedná o specializované řešení, kde bude každý grafický návrh soutěžit s desítkami jiných, nikoli však desetitisíci či milióny.
Autor: Martin Bělík
Zdroj: font.cz